ŠO TJ Jiskra Hořice

Šachisté z Daliborky na prázdninách

    Na rozdíl od některých svých spolužáků, kteří vyrazili k příbuzným či do hor, rozhodla se pětice malých šachistů z Daliborky strávit kratičké pololetní prázdniny na dalším turnaji Hradecké šachové ligy. Podobný nápad mělo na 40 dalších vyznavačů tohoto ušlechtilého sportu.

    Nejlépe se dařilo Jaroslavu Flašarovi z 5. třídy. Opět s přehledem zvítězil. Jeho spolužáci, Lukáš Písecký a Kamil Šafařík, obsadili ve svých kategoriích druhá místa. Třeťáci Martin Hromádka a Richard Gocev se šachy teprve začínají. Na své starší a zkušenější soupeře ještě nestačili. I když bojovali udatně, obsadili nakonec 16. a 18. místo.

    Každý účastník, i ten úplně poslední, si kromě drobné pozornosti odnesl krásný zážitek a přispěl k rozvoji své osobnosti (viz níže - přiložená studie anglických vědců).


Jiří John



Hra v šachy je pro teenagery způsob, jak si zlepšit paměť a chování


    Roztěkané děti, které začaly po škole dobrovolně navštěvovat šachové kroužky se výrazně uklidnily.

    Hra v šachy prospívá nejen paměti a myšlení, ale podle britských odborníků výrazně upravuje také chování mladistvých. "Ti, kteří začnou hrát tuto na soustředění náročnou hru, prodělají výraznou pozitivní změnu ve svém projevu. Velkou otázkou zůstává, proč tomu tak je", svěřil doktor Dod Forrest z Aberdeen University.

    "Sledovali jsme schopnosti ve čtení před tím, než začali hrát šachy, a rovněž poté. A došlo k výraznému zlepšení, ale plně nechápeme proč. Společenské hledisko by mohlo být zřejmě stejně tak důležité jako vývoj kognitivních procesů, které hra v šachy vyžaduje. Hraní turnajů vede trochu k cestování a začleňování do širší společnosti, budování nových kontaktů a důvěry", vysvětloval Forrest.

    Výzkum trval celý rok a vědci při něm sledovali děti ze dvou základních škol v Aberdeenu. Během studie ty vyrušující a roztěkané děti, které začaly po škole dobrovolně navštěvovat šachové kroužky, výrazně změnily své chování a uklidnily se i během vyučování. Neměnný stav přitom zůstal u těch vyrušujících žáků, kteří šachy nehráli.

    "Zjistili jsme, že být zainteresovaný a nadšený do šachů vede k vítané úpravě chování i jinde," dodal Forrest.

© 2009